Type to search

Naturalny i lokalny superfoods – siemię lniane

Ciało i zdrowie Diety

Naturalny i lokalny superfoods – siemię lniane

Share

W dzisiejszych czasach trudno o zbilansowaną dietę. Wciąż pędzimy, nie mając czasu na zadbanie o siebie. Bardzo łatwo w takiej sytuacji o niedobory w naszych organizmach. Jednym wyjściem jest rozpoczęcie suplementacji syntetycznymi tabletkami. Drugim natomiast sięgnięcie po naturalne metody. Siemię lniane, potocznie znane jako nasiona lnu, to w tym wypadku niezbędny dodatek do naszej diety.

Siemię lniane – właściwości

Nasiona lnu są wyjątkowo małe i płaskie. Ich charakterystyczną cechą jest oleistość – z tych właśnie ziarenek pozyskuje się olej lniany, który znany jest z bogactwa swoich właściwości. Nasiona lnu są równie efektowne, a dużo łatwiej włączyć je do naszej diety. Ich smak jest neutralny, nie mają typowej dla oleju cierpkiej nuty. Charakterystyczne dla siemienia lnianego jest to, że po zalaniu go gorącą wodą pęcznieje, a nasiona otaczają się swego rodzaju śluzem. To właśnie ta galaretowata konsystencja jest głównym cudotwórcą w naszym układzie trawiennym.

Spożywanie siemienia lnianego poprawia perystaltykę jelit – oprócz codziennego, zapobiegawczego i prozdrowotnego stosowania polecane jest również przy dolegliwościach takich jak zatwardzenia, owrzodzenia czy biegunka.

Siemię lniane oprócz szeregu dobroczynnych skutków dla naszych jelit charakteryzuje się również niesamowitymi właściwościami nawilżającymi. Wpływa kojąco na błony śluzowe, dlatego polecane jest przy suchym kaszlu. Zwolennikiem siemienia lnianego są wokaliści oraz inne osoby pracujące głosem, ponieważ zwiększa wilgotność strun głosowych oraz gardła, a tym samym zapobiega ich podrażnieniom i uszkodzeniom.

Sprawdź także:  Jarmuż - zaskakująca odmiana kapusty

Siemię lniane, w przeciwieństwie do oleju lnianego, pomaga w zwalczaniu złego cholesterolu w organizmie, więc szczególnie polecane jest osobom, u których jego poziom jest zwiększony. Profilaktycznie może być również stosowane w walce z nowotworami – dzięki ogromnej dawce przeciwutleniaczy hamuje podział niektórych komórek rakowych.

Dodatkowym atutem nasion lnu są ich właściwości kosmetyczne – przygotowany wywar można stosować jako nawilżającą maskę na włosy. Przy dłuższym użytkowaniu poprawia ich sprężystość oraz zapobiega łamliwości.

Siemię lniane – jak pić?

Przygotowanie siemienia lnianego jest banalnie proste. W najszybszym wydaniu 2 łyżki rozdrobnionego siemienia lnianego wystarczy zalać szklanką gorącej wody (nie może być to wrzątek), a następnie odstawić na 15 minut. Tak przygotowane nasiona lnu najlepiej pić rano, jeszcze przed śniadaniem. Śluz zawarty w siemieniu lnianym będzie idealnym podłożem dla reszty spożytych w ciągu dnia posiłków. Najlepiej wybierać nasiona całe i według naszych preferencji rozdrabniać je na bieżąco w moździerz lub młynku do kawy (jeśli nie mamy ochoty na spożywanie całych ziaren). Fabrycznie zmielone siemię lniane nie ma tylu dobroczynnych właściwości, co całe nasiona lnu.

Pamiętajmy, że bogactwo i wszechstronność właściwości siemienia lnianego zasługuje na uznanie, dlatego nie warto z niego rezygnować. Smacznego!

 

Zainteresują Cię także

Tags

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *