Type to search

Dieta doktor Budwig – dieta przeciwnowotworowa – wszystko co musisz wiedzieć

Bez kategorii

Dieta doktor Budwig – dieta przeciwnowotworowa – wszystko co musisz wiedzieć

Share
dieta budwig

Diety najczęściej kojarzą nam się z odchudzaniem, ewentualnie oczyszczaniem organizmu. W dzisiejszych czasach jednak coraz częściej, już nie tylko dietetycy, ale i lekarze mówią o wpływie odżywiania na nasze zdrowie, pojawianie się chorób autoimmunologicznych, nowotworów, otyłości. Stąd coraz więcej w ofercie jest diet, ale takich leczniczych. Skoro pewne produkty nam szkodzą, a niektóre wręcz są toksyczne, to może są i takie, które leczą.

Dr Budwig – kim była autorka diety?

Johanna Budwig (1908-2003) niemiecki biochemik, farmaceuta, stworzyła dietę, która dowodzi, że tak w istocie jest. Studiowała medycynę, ale też z powodu zainteresowań holistycznym podejściem do zdrowia – neuropatię. Pracując jako konsultantka dla Federalnego Instytutu Badań nad Tłuszczami, a także jako ekspert od tłuszczów i leków w Ministerstwie Zdrowia, miała wplyw na to, jakie leki przeciwnowotworowe wychodziły na niemiecki rynek. Stanowi autorytet na całym świecie w dziedzinie tłuszczów i olejów. Dzięki niej wiemy o prozdrowotnym wpływie nienasyconych kwasów tłuszczowych na choroby zwyrodnieniowe i nowotwory. Ona też wykazała niekorzystne działanie wysokoprzetworzonych  tłuszczów roślinnych na organizm człowieka.

Dieta budwigowa – lniana dieta

Dieta Budwig oparta jest o produkty bogate w tłuszcze omega-3, antyoksydanty, węglowodany złożone i błonnik. Cały sekret tkwi w odpowiednim połączeniu składników w jadłospisie, a podstawą diety dr Budwig jest nieoczyszczony olej lniany budwigowy tłoczony na zimno. Twórczyni diety wyklucza z jadłospisu wiele składników typu cukier biały i brązowy, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, margaryny, masła, produkty przetworzone. W diecie stosuje się wyłącznie tłuszcze nienasycone, także pochodzenia rybnego, a składniki łączy się w taki sposób, który zapewnia szybkie wchłanianie przez organizm. Nazwa lniana dieta wynika z podstawowych elementów, wokół których układa się jadłospis człowieka – olej lniany i siemię lniane. Jak więc można już zauważyć, dieta jest wegetariańska. Na jakie choroby dieta dr Budwig pomaga?

Pomijając wspomniane już choroby nowotworowe, wymienia się ich całe spektrum:

  • zawał mięśnia sercowego,
  • arterioskleroza,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • stłuszczenie wątroby,
  • astma,
  • choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
  • zaburzenia trawienia,
  • wady wzroku, słuchu,
  • dna moczanowa,
  • problemy skórne,
  • choroby geriatryczne,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • choroby pęcherzyka żółciowego,
  • choroby prostaty,
  • cukrzyca,
  • choroba Alzhaimera,
  • stwardnienie rozsiane,
  • depresja,
  • zaburzenia pamięci.

Główne zasady diety lnianej

Najważniejszą zasadą w diecie dr Budwig, jak już wspomniano, jest eliminacja nasyconych tłuszczów. Pierwsze 4 tygodnie zatem, zupełnie zabrania się spożycia tłuszczów zwierzęcych oraz kiepskiej jakości tłuszczów roślinnych typu margaryna. Zastępuje się je olejem lnianym i kokosowym lub też olejem z kiełków pszenicy czy dobrej jakości oliwą.  Zasada jest taka, że muszą być one spożywane z  dobrym białkiem, czyli chudym twarogiem (20% białka). Łączy się te dwa produkty na różne sposoby.  Uciera się je na gładką masę na konsystencję emulsji. Tak powstała pasta Budwig zawdzięcza swoje dobroczynne działanie takim składnikom jak cysteina (z twarogu) kwasy omega-3 (z oleju lnianego). Dzięki nim pasta jest bardzo dobrze metabolizowana i wchłaniana przez organizm. Na co pomaga pasta Budwig? Kwasy omega – 3 i 6 rozkładają enzymy odpowiadające za powstawanie nowotworów. Oprócz tego korzystnie wpływa na układ pokarmowy, wspomaga układ sercowo-naczyniowy, wzmacnia odporność, odtłuszcza wątrobę i zapobiega starzeniu się skóry.Dr Budwig stworzyła tzw. oleolux czyli specjalny środek do smarowania stworzony z oleju lnianego, oleju kokosowego, czosnku i cebuli.

Sprawdź także:  Naturalny i lokalny superfoods – siemię lniane

Pozostałe zasady obowiązujące w diecie to:

  • Wyeliminowanie słodyczy i napojów słodzonych. Dozwolone są miód i owoce.
  • Picie min.2 litrów płynów dziennie.
  • Wyeliminowanie białej mąki, białego ryżu i żywności konserwowanej.
  • Ścisły podział posiłków na śniadanie, obiad, kolację. Do nich dodaje się pastę, jako przekąskę między nimi.
  • Picie kefiru, jogurtów i maślanki z dodatkiem siemienia lnianego.
  • Picie samego oleju lnianego – zalecana porcja to 2 łyżki dziennie. 

Przepisy dr Budwig

Przepis na pastę dr Budwig jest niezwykle prosty:

  • 5-6 łyżek oleju lnianego
  • 12,5 dag chudego sera
  • Sól i zioła, pieprz, papryka
  • czosnek

Olej i ser miksuje się przez 5 minut. Gotową pastę możesz doprawiać do smaku ziołami, solą, pieprzem, papryką i czosnkiem.

Oleolux – przepis

  • 250 g oleju kokosowego 
  • cebula
  • 10 ząbków czosnku
  • 125 ml oleju lnianego

Szklany pojemnik z olejem lnianym wkłada się do zamrażalnika, cebulę i czosnek obiera. Przekrojone połówki cebuli podsmażamy na oleju kokosowym, a po upływie 15 minut dodajemy 10 ząbków czosnku i podsmażamy jeszcze 3 minuty. Na koniec gorący tłuszcz przelewamy przez sitko do schłodzonego pojemnika z olejem lnianym.

Etap przejściowy w diecie

Dieta zaczyna się etapem wstępnym, którego długość określana jest na podstawie stanu zdrowia danej osoby. Może trwać nawet tydzień u tych osób, których stan zdrowia uniemożliwia przyswajanie pokarmów stałych. U innych przeważnie ten etap trwa 1-2 dni, a nawet zaledwie dzień dla tych, którzy nie mają większych problemów ze zdrowiem. Natomiast etap przejściowy to inaczej post, kiedy to trzeba jeść tylko jeden rodzaj potrawy.  Bazą tej potrawy jest tzw. linomel, czyli płatki śniadaniowe z grubo zmielonych nasion lnu z rozpuszczonym w małej ilości świeżego mleka lub mleka w proszku miodem. W tym etapie należy pić ciepłe herbaty, świeżo wyciskane soki z marchewki i z papai.

Siemię lniane – właściwości

Ogólnie siemię lniane ma działanie prozdrowotne, wpływa na włosy, skórę, ale też zmniejsza cholesterol, czy właśnie zapobiega powstawaniu komórek rakowych. Warto więc je spożywać niezależnie od diety. Jak jeść siemię lniane? Stanowi doskonały dodatek do sałatki owocowej czy warzywnej. Sprawdzi się też jako zastępnik jajka. Wystarczy tylko wcześniej zmielić siemię lniane i wymieszać 1 łyżkę proszku lnianego z 3 łyżkami wody. Z siemienia można również sporządzić kisiel. Wystarczy 2-3 łyżki ziaren lnu zalać szklanką ciepłej wody i odstawić na godzinę. Kisiel jest dobrym środkiem na biegunki. Można do niego dodać miodu i w ten sposób działa przy chorobach dróg oddechowych nawilżając śluzówki. Natomiast jak pić siemię lniane mielone? W tym celu nasiona należy zmielić w młynku do kawy. Tak powstały proszek można pić z koktajlem warzywnym czy owocowym. Wzbogacamy te napoje w dodatkowe witaminy i czynimy bardziej pożywnymi. Można siemię lniane pić jako kleisty napar zalewając zmielony proszek połową szklanki wody. Odstawiamy na 10 minut i potem pijemy.

Tags