Type to search

Szałwia hiszpańska – cudowne nasionka chia

Ciało i zdrowie Diety

Szałwia hiszpańska – cudowne nasionka chia

Share

Nasiona chia są to nasiona szałwii hiszpańskiej. Ta cudowna roślina pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Już Aztekowie cenili sobie zdrowotne właściwości chia. Zawierają one wiele cennych dla zdrowia składników, na przykład wapń (jest go więcej niż w mleku), żelazo, białko, magnez, fosfor i wiele innych.

Właściwości zdrowotne nasion chia.

Regularne spożywanie nasion szałwii hiszpańskiej zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Zawartość kwasu ALA (alfa-linolenowy) powoduje śmierć komórkową pewnych linii komórkowych odpowiedzialnych za rozwój raka piersi i szyjki macicy (tak podają amerykańscy naukowcy w „Journal of Molecular Biochemistry”). Jednak panowie powinni być ostrożni. Te małe nasionka w nadmiarze mogą zwiększyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka prostaty.

Te cenne nasionka również podejrzewane są o to, że poprawiają pamięć i wspomagają leczenie depresji.

Ponadto wspomagają pracę serca, dzięki czemu zapobiegają chorobom serca i nadciśnieniu. Zawarte w nasionach chia kwasy omega-3 wpływają korzystnie na układ sercowo – naczyniowy. Duża ilość potasu sprawia, że reguluje się ciśnienie tętnicze krwi, a magnez, wapń i sód, których również w chia nie brakuje, wspomagają pracę serca.

Aby usprawnić układ trawienny, również warto sięgnąć po szałwię hiszpańską. Zawartość błonnika sprzyja regularnym wypróżnieniom i wspomaga rozwój lory bakteryjnej w jelitach.

Sprawdź także:  Młody jęczmień a odchudzanie

Nasiona chia w odpowiednich dawkach mogą być pomocne przy cukrzycy. Pomagają one bowiem normalizować oporność na insulinę. Badania były przeprowadzane na szczurach z cukrzycą i opublikowane w 2009 roku w „British Journal of Nutrition”.

Chia, podobnie jak nasze polskie siemię lniane, w połączeniu z wodą pęcznieje. Dzięki temu przedłuża uczucie sytości, co może pomóc ludziom z nadwagą.

Jak jeść nasiona chia.

Nasiona szałwii hiszpańskiej nie mogą być spożywane w nadmiarze. Jak wszystko, i tutaj możemy przedawkować. Wysoka zawartość błonnika może sprawić, że nasz organizm będzie gorzej wchłaniał składniki odżywcze. Przy zapaleniu jelit lub problemach z układem trawiennym, te ziarenka mogą sprawić więcej złego, niż dobrego.

Nasiona chia można dodawać do musli w postaci całej, lub świeżo zmielonej. Również zalecane jest dodawanie ich np. do jogurtów czy sałatek.

Nie tylko same nasionka możemy spożywać. Olej z nasion chia jest rewelacyjny jako dodatek do sałatek. Jednak nie nadaje się do smażenia. Tego typu olej nadaje się tylko do spożywania na zimno. Jeśli poddamy go obróbce termicznej, straci większość zdrowotnych właściwości.

Zainteresują Cię także

Tags

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *