Type to search

Jarmuż – zaskakująca odmiana kapusty

Ciało i zdrowie Diety

Jarmuż – zaskakująca odmiana kapusty

Share

Jarmuż jest jedną z odmian kapusty. Różne odmiany charakteryzują się odmiennym kolorem (fioletowy lub zielony), strukturą (liście proste i karbowane) oraz smakiem (delikatny lub goryczkowaty).

Jarmuż zalecany jest do spożywania na surowo. Podczas obróbki termicznej gubi znaczną część witamin i minerałów. Zawarty w nim błonnik wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Duża ilość witaminy C zadba o naszą odporność. Liście te bogate są również w witaminę K, która poprawia stan kości i odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi. O wzrok i zdrową cerę zatroszczy się witamina A, której również jest w jarmużu dostatek. Jednak to nie wszystkie cenne składniki tej kapustnej rośliny. Na uwagę zasługują również tiamina (wspomaga układ nerwowy), ryboflawina (wspomaga układ odpornościowy i wspiera regenerację skóry) oraz wapń (zdrowy układ kostny), żelazo (dla zdrowej krwi), kwas foliowy (niezbędny podczas planowania ciąży jak i jej trwania).

Jak jeść jarmuż?

W internecie znajdziemy mnóstwo przepisów z jarmużem w roli głównej. Możemy je spożywać na surowo, bądź poddawać obróbce termicznej.

Jedną z propozycji są chipsy. Aby je przygotować, należy usunąć twarde łodyżki z liści. Tak przygotowane listki rwiemy na małe części, które smarujemy tłuszczem (może być rafinowany olej kokosowy) i posypujemy solą i ulubionymi suszonymi ziołami. Tak przygotowane chipsy wkładamy do nagrzanego do 140 stopni piekarnika na kilka minut. Uważajmy na nie, ponieważ bardzo łatwo je przypalić.

Sprawdź także:  Pomarańczowy balsam do ciała domowej roboty

Jarmuż można również dodawać do koktajli.

Koktajl z jarmużu świetnie smakuje jeśli dodamy np. sok ze świeżo wyciśniętych pomarańczy. Dobrym składnikiem będzie również awokado lub owoce leśne. Zamiast wody można użyć wodę kokosową, kefir lub ulubiony jogurt.

Sałatka z jarmużu zaskoczy gości, a posiłek dzięki niemu będzie pełny witamin i lekkostrawny. Liście te świetnie komponują się z marchewką i jabłkiem. Dodając por, ogórek kiszony, jogurt naturalny i przyprawy (sól, pieprz) i sok z połówki cytryny stworzymy niesamowitą kompozycję smaków, która zachwyci najwybredniejszych smakoszy. Równie dobrze smakuje sałatka w której zmieszamy jarmuż, pomidor (np. malinowy) i posiekaną natkę pietruszki. Dressingiem może być sos z jednej łyżeczki musztardy, 3 łyżek oliwy, 1 łyżeczki miodu i 1 łyżeczki octu winnego.

Jeśli wolimy jarmuż w postaci gotowanej, wystarczy wrzucić go do wrzątku na zaledwie 15 – 20 minut. Zmięknie, a jego smak stanie się delikatniejszy. Posiekany idealnie zgra się np. z makaronem lub kaszą.  Również świetnie sprawdza się jako dodatek do zup.

Zainteresują Cię także

Tags

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *