Type to search

Witamina D3 i jej wpływ na ludzki organizm

Ciało Ciało i zdrowie Diety

Witamina D3 i jej wpływ na ludzki organizm

Share

Witamina D3 pełni niezwykle ważną rolę w organizmie człowieka. To właśnie od niej zależy stan naszego kośćca dlatego tak istotne jest, by zadbać o jej odpowiedni poziom w naszym organizmie.

Właściwości witaminy D3

Sposób pozyskiwania witaminy D3 jest niezwykle ciekawy. Jej głównym źródłem jest nie jedzenie czy suplementy, ale słońce. Sama witamina jest odpowiedzialna za wiele różnych funkcji w organizmie. Jej głównym zadaniem jest kontrola prawidłowego rozwoju układu kostnego i mineralizacja kości. Reguluje także gospodarkę fosforowo-wapniową, wyrównując nieprawidłowy stosunek wapnia do fosforu w organizmie. Poprawia również funkcjonowanie układu krążenia i wpływa na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Badania potwierdziły, że suplementacja dużych  ilości witaminy 3 zmniejsza ryzyko pojawienia się nowotworów piersi i okrężnicy, a także cukrzycy i stwardnienia rozsianego.

Suplementacja witaminą D3 polecana jest szczególnie kobietom w ciąży, dzieciom i osobom starszym, które szczególnie mocno muszą zadbać o rozwój i stan swoich kości. 

Niedobory witaminy D3

Niedobór witaminy D to problem, z którym boryka się wielu Polaków. Według statystyk, aż 95% obywateli naszego kraju cierpi na poważny brak witaminy D w swoim organizmie. Jest to o tyle niebezpieczne, że jest ona niezwykle ważna dla naszego organizmu. W przypadku witaminy D naturalne źródła nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania organizmu. Szczególne problemy występują w zimie, kiedy dzień jest krótki i nie mamy czasu, by wyjść na zewnątrz i pozwolić naszemu organizmowi na syntezę tej witaminy.

Niedobór witaminy D jest wyjątkowo niebezpieczny dla osób starszych, które miewają problemy z kośćmi i systemem odpornościowym. Jej braki u dzieci powodują nieodwracalne wady postawy. Jej braki mogą doprowadzić do tak poważnych schorzeń jak krzywica i rozmiękanie kości, a także do problemów ze snem, chronicznego zmęczenia, bólów stawów i mięśni, a także problemów z koncentracją. 

Sprawdź także:  Pokrzywa – pozytywnie dla zdrowia

Głównymi źródłami witaminy D są:

  • tłuste ryby
  • mleko 
  • żółtka jaj

Niestety, z pokarmu jesteśmy w stanie przyjąć maksymalnie 20% naszego dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Pozostała część musi więc pochodzić z podskórnej syntezy (w ten sposób jesteśmy w stanie zapewnić 90% dziennego zapotrzebowania) i suplementów. Z tego powodu niezwykle ważne jest wystawianie swojego ciała na działanie słońca przez co najmniej 20 minut dziennie.

Nadmiar witaminy D3

Nadmiar witaminy D3 również jest niebezpieczny dla organizmu. Na szczęście o przedawkowanie witaminy D jest niezwykle trudno. Dochodzi do tego wtedy, gdy przyjmuje się ją ze wszystkich źródeł: przebywając przez długie godziny na słońcu, przyjmując ją z pokarmem i w suplementach. Nadmiar witaminy D3 objawia się w następujący sposób:

  • bóle głowy
  • nudności
  • brak apetytu
  • otępienie
  • duże pragnienie

Przy przeciągającym się przedawkowaniu witaminy D3 pojawiają się także zaburzenia pracy serca i nerek, a także kamica pęcherzyka żółciowego. 

Suplementacja witaminą D3

Nie bójmy się suplementów z witaminą D3. Regularne przyjmowanie preparatów zawierających tę cenną witaminę jest niezwykle ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy nie jesteśmy w stanie spędzić odpowiedniej ilości czasu na zewnątrz. Na wiosnę i w lecie wystarczy wyjść codziennie na 30 minut na zewnątrz odsłaniając tak dużo ciała jak to tylko możliwe. Suplementami można wspierać się tylko w trakcie przeciągających się pochmurnych dni, a także gdy od rana do nocy pracujemy w ciemnych pomieszczeniach.

Tags