Type to search

Brokuły – jaki mają wpływ na organizm człowieka?

Ciało i zdrowie Diety

Brokuły – jaki mają wpływ na organizm człowieka?

Share

Brokuły to jedne z najzdrowszych warzyw, jakie możemy podać na talerzu. Nazywane są zielonym kalafiorem i faktycznie ich smak i wygląd nieco go przypomina. Nic dziwnego, należą do tej samej rodziny warzyw. Stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju ludzkiego organizmu, a także element niskokalorycznych diet. Brokuły służą nam w sposób wieloaspektowy. Mają korzystny wpływ na nasze wnętrze, jak i wygląd zewnętrzny. Pomagają zdrowiu, jak i urodzie. Jeśli interesują Cię brokuły właściwości, zapraszam do lektury.

Brokuły? Na zdrowie!

Najważniejszą z punktu widzenia prozdrowotnego właściwością brokułów jest ich działanie antynowotworowe. Dzieje się tak dzięki zawartości cennego sulforafanu, związku chemicznego o walorach antyoksydacyjnych oraz przeciwzapalnych. Aby jednak zielony kalafior po ugotowaniu zachował cenne wartości, musi być odpowiednio przyrządzony – w temperaturze 76 st. C, a nie – jak dotychczas sądzono – 86 st. C. Blanszowanie brokułów ochroni ich kolor, umożliwi mrożenie, ale niestety – pozbawi je ważnego związku chemicznego. Najlepsze zatem wydaje się gotowanie warzywa na parze, by zachować jak najwięcej znakomitych właściwości sulforafanu. Brokuł wartości odżywcze powodują, że powinien on znaleźć się w diecie każdego diabetyka i osób dbających o wygląd. Ma on niski indeks glikemiczny (IG – 15) i mało kalorii (zaledwie 35kcal), więc może z powodzeniem stanowić główny składnik jadłospisu osób odchudzających się. Działanie antyoksydacyjne brokułów znakomicie służy cerze, a niski poziom brokuły kalorie – zachowaniu odpowiedniej wagi.

Skarby ukryte w brokułach

Brokuły są skarbnicą witamin i składników odżywczych. Są znakomitym źródłem wapnia i witaminy C, co pozytywnie działa na stan kości i pozwala obniżyć ryzyko zachorowania na osteoporozę. Zawarte w brokułach żelazo i kwas foliowy zapobiegają anemii, a także usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego. Dobroczynny wpływ zielonego kalafiora zależy też od wysokiego poziomu potasu, który obniża ciśnienie tętnicze i zapobiega zawałom serca, a także pozytywnie oddziałuje na układ moczowy. Wzrok wspomagany jest przez witaminę B2 oraz luteinę. Brokuły witaminy zapewniają prawidłową pracę całego organizmu ze względu na różnorodność zawartych w nich pierwiastków. Brokuły oraz kiełki brokułów pomagają regulować poziom cukru i żelaza we krwi, dlatego polecane są cukrzykom oraz chorym na anemię.

Sprawdź także:  Pyłek pszczeli - wzmacnia i odżywia organizm

Zielone płuca

Na tym jednak nie koniec pożytków płynących ze spożywania brokułów. Okazuje się bowiem, że warzywa te są jeszcze zdrowsze niż dotychczas sadzono. Obecny w brokułach sulforafan ma zdaniem uczonych jeszcze inne, nieznane dotąd właściwości, dlatego warto zatrzymać się nad kwestią brokuły a zdrowie układu oddechowego. Do szerokiego już spektrum cech tego składnika dochodzi jeszcze pozytywny wpływ na układ oddechowy, zwłaszcza u osób cierpiących na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POChP) i narażonych na szkodliwe działanie dymu papierosowego. Sulforafan uruchamia u chorych nieczynny lub słabo pracujący gen NRF2, który motywuje komórki do walki z niebezpiecznymi substancjami, ułatwiając oddychanie.

Jak się okazuje, brokuły wciąż stanowią pole badań i poszukiwań naukowców. Wciąż odkrywane są jego kolejne korzystne właściwości. Jedzmy więc zielone kalafiory, wiedząc, co cennego w sobie mieszczą, i licząc na to, że jest w nich jeszcze więcej nieodkrytych zalet.  

Tags