Type to search

Awokado – zdrowie ze spiżarni

Ciało i zdrowie Diety

Awokado – zdrowie ze spiżarni

Share

Zdrowe odżywianie to temat dość popularny, a zarazem istotny, mający duży wpływ na nasze samopoczucie oraz funkcjonowanie naszego organizmu. Wciąż poszukujemy produktów, które dostarczą nam niezbędnych wartości odżywczych, witamin, minerałów, prowadzących do poprawy naszego życia. Jednym z takich produktów jest awokado, które nie dość, iż jest skarbnicą niezbędnych dla nas składników, to dodatkowo znajduje szerokie zastosowanie w kulinariach, czy kosmetyce. Niepozorne z wyglądu awokadojest polecane nie tylko przez dietetyków, ale i lekarzy. Ma zieloną barwę (odmiana Hass czernieje po dojrzeniu), charakterystyczny kształt przypominający gruszkę, a w jego wnętrzu znajduje się duża pestka. To tak niepozorny owoc, a tak niesamowicie wartościowy!

Awokado – jak je jeść?

By pokroić owoc nacinamy go wzdłuż, do momentu, gdy nóż zatrzyma się na pestce. Następnie, należy chwycić awokado po obu stronach, przekręcić każdą połowę w przeciwnym kierunku i wyjąć pestkę.

Popularne jest zastosowanie miąższu awokado zamiast masła – możemy smarować nim pieczywo. Do sałatek, awokado należy kroić w kostkę, a plastry można spożywać z pieczywem jako dodatek, bądź z krakersami serowymi. W Brazylii bardzo popularny jest zwyczaj dodawania owocu do lodów, zaś Filipińczycy słyną z koktajlu, w którego skład wchodzi awokado, cukier i mleko.

Awokado jako źródło cennych składników odżywczych

Awokado zawiera mnóstwo witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawiera znikome ilości cukrów prostych, jednak pomimo tego jest owocem kalorycznym (160 kcal / 100g). Jest bardzo syty, dlatego też można polecić go jako składnik zbilansowanej diety odchudzającej (w umiarze). Jest natomiast skarbnicą jednonienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 9. Posiada również dobrą proporcję kwasów nienasyconych omega – 3 i omega – 6, które przyczyniają się do lepszego przyswajania składników z innych produktów. Tłuszcz zawarty w awokado jest tłuszczem zdrowym, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania dla naszego organizmu, dlatego też warto po nie sięgać.

Sprawdź także:  Piękny uśmiech bez wyrzeczeń - prostowanie zgryzu

Ponadto, zawiera witaminy C, E i A, posiadające właściwości przeciwnowotworowe, a także witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu.
Dzięki zawartej w awokado luteinie i zeaksantynie, ma ono zbawienny wpływ na nasz wzrok. Znaleźć w nim możemy również dużą ilość potasu, która reguluje ciśnienie krwi, dba o prawidłową pracę serca oraz o układ nerwowy.

Awokado – porady

  • Dobre awokado powinno być miękkie w dotyku, lecz nie może też rozpadać się pod wpływem nacisku. Twarde awokado jest owocem niedojrzałym, niestety więc zjedzenie go nie dostarczy Ci wielu walorów smakowych.
  • Dojrzałe awokado należy przechowywać w lodówce.
  • Jeżeli awokado nie zostanie wykorzystane od razu, pokropienie go sokiem z cytryny, nie dopuści do zmiany koloru.
  • Czy wiesz, że pestkę z awokado również można zjeść? W tym celu należy suszyć ją przez kilka dni, a następnie włożyć ją do foliowego woreczka i rozbić tłuczkiem do mięsa. Następnie rozbitą pestkę należy zmielić w blenderze. Tak przygotowany proszek możesz dodać do zupy, czy jogurtu.
    Pestka z awokado wzmacnia nasz układ odpornościowy, doskonale radzi sobie z infekcjami bakteryjnymi / wirusowymi, poprawia wzrok, jak i jest źródłem wielu witamin i minerałów (np. witaminy C). Nie wyrzucaj jej!
  • Awokado może być również składnikiem naturalnych odżywek do włosów (warto przygotować sobie takie w domu), kremów przeciw rozstępom, czy domowych peelingów.

Awokado to niewątpliwie jedno z najbardziej drogocennych owoców. Warto włączyć go do swojej diety nie tylko ze względu na walory smakowe, ale przede wszystkim z powodu jego właściwości zdrowotnych.

Zainteresują Cię także

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *