Type to search

Jak odbudować kolagen? Dieta kolagenowa i źródła kolagenu

Ciało i zdrowie Ziołolecznictwo

Jak odbudować kolagen? Dieta kolagenowa i źródła kolagenu

Share

Kolagen to wartościowe białko, której pełni ważną rolę jako składnik budulcowy skóry, ścięgien, rogówki oka. Z czasem jego ilość w organizmie człowieka zanika. Można jednak go odbudować dzięki odpowiedniej diecie kolagenowej.

Jako białko kolagen wspiera funkcjonowanie całego organizmu człowieka

Buduje tkankę łączną, w tym między innymi odpowiada za prawidłowe działanie chrząstek, stawów, oczu. Również dodatnio wpływa na działanie układu odpornościowego.

Organizm człowieka sam wytwarza włókna kolagenowe, ale warto wskazać, że już po 26. roku życia produkcja ta zaczyna spadać. To właśnie dlatego w podeszłym wieku, gdy kolagenu jest w organizmie bardzo mało, zaczynamy mieć problemy ze stawami, kręgosłupem, na skórze pojawiają się zmarszczki i staje się ona mniej elastyczna i jędrna. Skóra z niższą ilością kolagenu jest bardziej narażona na procesy starzeniowe, ale również na powstawanie rozstępów.

Poziom kolagenu można regulować jednak z zewnątrz – istnieją różne źródła kolagenu w diecie człowieka, a także możemy stosować specjalne suplementy diety oraz kosmetyki.

Jak uzupełnić kolagen wtedy, gdy jego ilość zaczyna spadać?

Kolagen w pożywieniu – źródła kolagenu
Przede wszystkim źródła kolagenu w diecie człowieka to źródła zwierzęce, jako że białko to występuje naturalnie także u innych kręgowców.

Sprawdź także:  Czarny bez - jego właściwości i zastosowanie

Kolagen zawierają chrząstki, podroby, golonki, salceson, żelatyna spożywcza, która dodawana jest do galaretek owocowych, warzywnych, mięsnych. Zatem osoby jedzące dużo mięs mogą zachować na dłużej odpowiednią ilość kolagenu w organizmie.

Dieta kolagenowa – jak zachować kolagen na odpowiednim poziomie?

Odpowiednia dieta kolagenowa, która jest skupiona na uzyskaniu właściwego poziomu kolagenu w organizmie, może jednak nie tylko bazować na jedzeniu produktów zawierających kolagen. Oprócz tego możemy także wspomagać jego ilość dzięki wykorzystaniu składników wspomagających jego wytwarzanie.

Produkcja kolagenu jest wspomagana przede wszystkim przez witaminy takie jak witamina A, witamina C, witamina E oraz przez flawonoidy. Związki te możemy znaleźć przede wszystkim w warzywach oraz w owocach.

Duże znaczenie ma również koenzym Q10 oraz kwas tłuszczowy Omega-3. Duże ilości tych substancji znajdziemy w rybach, roślinach strączkowych, orzechach.

Zatem odpowiednia dieta kolagenowa jest w stanie sprawić, że organizm człowieka na dłużej zachowa właściwą ilość kolagenu niezbędną do zdrowego życia. Regularna, zbilansowana dieta pozwala na uzupełnienie poziomu kolagenu, dlatego rekomendowana jest każdej osobie, która podejrzewa u siebie jego niedobory.

Zainteresują Cię także

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *