Type to search

Chrzan pospolity – właściwości i działanie.

Ciało i zdrowie Diety

Chrzan pospolity – właściwości i działanie.

Share

Chrzan pospolity to znakomita przyprawa kojarzona głównie z Wielkanocą, gdyż dodaje się go do świątecznych potraw dla zaostrzenia smaku. Specyficzny ostry smak to jednak nie jedyny atut chrzanu. Zawiera on całą gamę witamin i minerałów oraz posiada cenne właściwości lecznicze. W medycynie ludowej znany jest od lat, a obecnie przeżywa prawdziwy renesans w domowych terapiach. Doceniono go także w kosmetyce.

Chrzan – jego skład, działanie i właściwości.

Wartości odżywcze chrzanu są bardzo duże, gdyż zawiera całe bogactwo witamin z grupy B, witaminy C, A, E i K oraz szereg składników mineralnych, takich jak wapń, magnez, żelazo, potas, sód i cynk. Jest również źródłem błonnika i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ostry smak nadają chrzanowi związki zwane izotiocyjanianami. To właśnie one stanowią o jego szczególnie cennych właściwościach przeciwnowotworowych. Chronią przed rakiem pęcherza i żołądka, a także hamują rozwój raka przełyku i płuc. Najwięcej tych cennych związków zawiera korzeń chrzanu o małej średnicy. Oprócz tego chrzan ma wiele innych cennych właściwości. Jest bakteriobójczy i grzybobójczy, co sprzyja leczeniu infekcji. Pomaga w uporczywym kaszlu i katarze oraz zapaleniu zatok. Poprawia trawienie i przemianę materii, a także zaostrza apetyt. Ma działanie drażniące i rozgrzewające, dzięki czemu stosowany zewnętrznie, pomaga w chorobach reumatycznych i migrenach. Ma również działanie wybielające i z powodzeniem rozjaśnia przebarwienia skóry i piegi.

Sprawdź także:  Młody jęczmień a odchudzanie

Kto nie powinien jeść chrzanu?

Chrzan pospolity mimo tego, że posiada wiele cennych właściwości leczniczych nie jest wskazany dla każdego. Powinny z niego zrezygnować lub mocno ograniczyć osoby z chorą tarczycą, chorobami nerek i wątroby, a także chorzy na wrzody żołądka, refluks czy mający skłonności do zgagi. W innych przypadkach można, a nawet zaleca się go jeść, ale z ilością nie należy przesadzać. Jest to przyprawa i powinna być spożywana w ilościach umiarkowanych, nie więcej niż 40 g tartego chrzanu dziennie. Większe ilości mogą podrażnić śluzówkę żołądka i jelit oraz źle wpłynąć na nerki.

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety chrzanu, zarówno jego walory smakowe, jak i lecznicze właściwości, warto wprowadzić chrzan do codziennego jadłospisu, a nie spożywać go tylko od święta. Trzeba jednak pamiętać, że najwięcej dobroczynnych składników będzie miał świeży korzeń chrzanu, a nie gotowy utarty chrzan kupiony w sklepie. Można go utrzeć samemu i dodawać do wielu potraw, takich jak zupy, sosy, twarożki, sałatki, a on przyczyni się do poprawy naszego zdrowia.

 

Zainteresują Cię także

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *